Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2005
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 3 Noiembrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Ce-a fost asta?

Dintru �nceput �in s� fac precizarea c� �ntrebarea din titlu nu se refer� �n nici un caz la edi�ia din acest an a Festivalului de Teatru de la Piatra Neam�, care, trebuie s� recunoa�tem, a fost una foarte interesant� �i divers� din punctul de vedere al repertoriului �i mijloacelor de abordare dramatic�, chiar dac� nu a produs - c� tot s�ntem �n tem� - lovituri de teatru.
„Ce-a fost asta?“ constituie expresia real� a �ntreb�rii cu care m-am ridicat din fotoliu la sf�r�itul reprezenta�iei Teatrului „Fani Tardini“ din Gala�i. Lucrurile se puteau opri aici �i mi-a� fi spus c� astfel de lucruri se �nt�mpl�, totu�i, �n mod inevitabil. Dar, o sear� mai t�rziu, acest spectacol a fost �ncununat cu Marele Premiu. �i atunci am �ncercat ni�te senza�ii care, izvor�te din pricini estetice, au luat formele contrarierii �i suspiciunii, chiar dac� s�nt perfect con�tient c� subiectivitatea este inerent�.
Semnifica�ia unui premiu, atunci c�nd nu este acordat pe criterii stupide, e cople�itoare, �ntruc�t constituie o recunoa�tere public�, un semn de respect �i, nu mai pu�in, un model pentru cei din jur.
Vitregi�i de un argumentum public care s� motiveze decizia juriului celei de a XX-a edi�ii a Festivalului de Teatru de la Piatra Neam� referitoare la acordarea Marelui Premiu, ne-am �nver�unat, nedumeri�i fiind, s� afl�m, totu�i, punctul de vedere al evaluatorilor. �i, cu toate c� mi s-au p�rut pu�in surprin�i, iat� ce am aflat.
Pre�edintele juriului, actorul Ion Lucian: „Problema care m-a fr�m�ntat pe mine toat� s�pt�m�na asta era aceea c� nu puteam s� desprind, din ceea ce am v�zut, punctul culminant. Pentru c� toate spectacolele au avut farmecul lor, calit��ile lor, performan�ele lor, nu se desprindea ceva cu pregnan��. �i m� �ntrebam ce vom face? Ca s� fie acest ultim spectacol, care, cum s� spun?... prin explozia pe care a avut-o, de vitalitate, de... �i f�r� fisuri �n interpretare. E adev�rat, grotesc conceput�. Dar a avut o credin�� care pe mine m-a cucerit �i am v�zut c� to�i colegii mei au fost de acord“.
Criticul teatral Irina Budeanu: „Acordarea Marelui Premiu Teatrului din Gala�i a fost o dorin�� a celor cinci membri ai juriului. To�i, la unison, am g�ndit acela�i lucru. Valoarea extraordinar� a acestui spectacol, �n primul r�nd viziunea regizoral�... Modern, foarte dinamic, foarte alert, expresiv, cu un text al dramaturgiei clasice scos practic din uitare - pentru c� s-a jucat pu�in la noi. Viziunea regizorului este de luat �n seam�. Deci, �n primul r�nd modul cum a tratat acest text, da? �sta a fost primul argument. Al doilea argument a fost jocul actorilor. �i to�i, de la rolul principal p�n� la ultimul, s� zicem, din aceast� distribu�ie - impresionant�, de altfel - �i-au jucat partitura foarte bine. Asta �nseamn� c� au �n�eles textul, c� au comunicat foarte bine cu regizorul �i au comunicat foarte bine �ntre ei. Toate �mpreun� au dat acest spectacol, care a bucurat publicul - a�i v�zut reac�ia publicului - �i ne-a �nc�ntat �i pe noi. Dincolo de judec��ile de valoare, �ntotdeauna exist� �i subiectivitatea, �i emo�ia, �i multe altele...“

Asaltul derizoriului
Dac� �n privin�a lui D.R. Popescu prefer s� m� ab�in - pentru simplul fapt c� nu-i cunosc �ndeajuns estetica receptiv� - nu pot suspecta, Doamne fere�te!, de lips� de profesionalism nici pe reputatul �i finul om de teatru care este Ion Lucian, nici pe distinsul critic Alice Georgescu, nici pe inteligentul cronicar al cotidianului „Ziua“, Irina Budeanu, �i, cu at�t mai pu�in, pe cunoscutul actor Traian St�nescu. Dac� exist�, cu totul alta trebuie s� fie explica�ia acord�rii Marelui Premiu al celei de a XX-a edi�ii a Festivalului de Teatru de la Piatra Neam� unei produc�ii mediocre, ce nu are nici o leg�tur� cu arta dramatic� contemporan�.
Cu o variant� tradus� �i adaptat� a unui text obosit, de A.V. Suhovo-Kob�lin sub bra�, regizorul Ion Sapdaru s-a hot�r�t s� �ncerce contrabanda transfrontalier� de inep�ii. Uit�nd c� ne ajung ale noastre; ba chiar ne prisosesc. Dar nu tot ce vine din Moldova face ou� �n Rom�nia. Iar dac� face... cu gripa asta aviar�... �i dac� anul trecut am r�bdat indulgen�i istoria aceea cu traficul de carne vie, care era cutremur�toare �n sine, dar �n nici un caz nu se datora transfigur�rii dramatice cel pu�in �ndoielnice, anul acesta, dup� ce am suportat o istorie gratuit� despre falsa moarte a unui escroc care, �tim noi prea bine, �n Rom�nia nu va muri niciodat�, a trebuit s� accept�m �i �ncununarea imposturii teatrale.
�i ne mai mir�m de succesul produc�iilor tip „Vacan�a Mare“ �ntr-un spa�iu teatral recunoscut prin valoare �i profesionalism.
Dar dac� e s� vorbim �n termenii elogio�i care se cuvin unei asemenea recunoa�teri publice, putem spune c� Teatrul „Fani Tardini“ din Gala�i a prezentat �i reprezentat prostul gust �ntr-un stil remarcabil.
O impresionant� (numeric) echip� actoriceasc� s-a str�duit mai bine de dou� ore s�-�i etaleze calit��ile, potrivite mai degrab� arenei de circ sau revistei de doi bani. Umorul, de-a dreptul ieftin, provenea din exploatarea onomasticii (a�i observat c�t de copios se amuza sala la simpla pronun�ie a numelui Oftikosov sau Borfetova, de pild�), din artificiile caricaturale ale costumelor (potrivite pentru o mascarad� pe o estrad� din Bazar), din sonoritatea muzicii lui Bregovic (e �i asta o mod�) �i din grosiera gestic� dilatat� copios �i, de cele mai multe ori, contondent.
Dac� reac�iile sesizate �i invocate de criticul Irina Budeanu s-au dovedit, din p�cate, a fi �n parte adev�rate, �i tot... o parte a publicului pietrean nu �i-a putut disimula apetitul pentru umorul gros, avem o dovad� �n plus c� asaltul mediatic al derizoriului propagat furibund de televiziunile rom�ne�ti este, deja, eficient �i prolific. �i, dup� cum prea bine se �tie, al�turi de sala de concert �i bibliotec�, teatrul era - �i �ndr�znesc s� sper c� mai este - locul �n care bunul sim� �i fiorul spiritual vie�uiesc �nc� �n puritate. Tocmai de aceea, �n acest domeniu nu avem dreptul s� facem compromisuri. Cu at�t mai mult cu c�t (nu trebuie s� fii profesor sau inspector general pentru a-�i da seama de asta) al�turi de noi se afl� tinerii c�rora le propov�duim estetica �i alte valori umane �i spirituale, de care noi �n�ine ne batem joc.
Oricum, pentru amatorii de astfel de senza�ii estetice recomand�m show-ul lui Doru-Octavian Dumitru, care, sub genericul neao� „�mecher de UE“, vine s� �ncununeze festivalul.
Pueril� �i insalubr�, istoria lui Eskrokov nu spune nimic. Fiorul dramatic lipse�te cu des�v�r�ire, iar structura constructiv� precar� constituie doar un pretext pentru prezentarea exemplificat� a statului de func�iuni al institu�iei. Decupat secven�ial, scenariul ar putea fi folosit cu succes pentru delectarea comesenilor be�i la o nunt�. �i, dup� ce �i-ar interpreta partitura din pies�, fiecare actor ar putea fi r�spl�tit cu o bancnot� lipit� pe frunte. De tot hazul, nu?
Pentru c� - cine a v�zut trebuie s� recunoasc� - toat� istoria cu audierea martorilor nu e altceva dec�t un pretext de o gratuitate jenant� de a aduce la ramp� toat� garnitura actoriceasc� a teatrului, suplimentat� cu �nv���cei, �i care, din p�cate, nu are nici o noim� �n story-ul debilului conflict dramatic �mpov�rat cu recitaluri pe cont propriu.
R�m�n la convingerea c�, a�a cum a fost propus vineri seara, cel mai bun spectacol din Festival - chiar dac� �n afara concursului - a fost cel cu „Volpone“, prezentat de Teatrul Tineretului. �i apoi, f�r� alte argumente extraartistice, interesate �i v�dit inoportune, puteau fi luate �n considera�ie presta�iile celor de la Teatrul „Masca“, de la Teatrul Evreiesc, de la Teatrul Odeon �i a studen�ilor italieni din Viterbo.
�i astfel, semnifica�ia unui premiu �ntr-un festival care se respect� ar fi fost ne�ntinat� �i m�gulitoare. At�t pentru laurea�i, c�t �i pentru juriu �i organizatori. �i, nu �n ultimul r�nd, pentru public.

Articol afisat de 1762 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective