Punct
Preg�tisem o cronic� pentru ultima premier� a festivalului, Moartea lui Eskrokov, dup� Suhovo-Kob�lin, contribu�ia Teatrului Dramatic „Fani Tardini“ Gala�i. Din considera�ie pentru c��iva dintre membrii juriului, care i-au acordat Premiul pentru cel mai bun spectacol, m� voi ab�ine s� o inserez aici. �n loc, v� voi povesti, �n c�teva r�nduri, ultimele clipe ale celei de-a dou�zecea edi�ii a Festivalului de Teatru Piatra Neam� 2005.
Premiile au fost acordate, a�adar, urmate de scuzabila explozie de entuziasm a laurea�ilor g�l��eni, care au p�r�sit apoi sala, arunc�nd �n urm�, colegilor pietreni, un c�lduros „V� a�tept�m la noi cur�nd!“, �nc�nta�i, desigur, de ospitalitatea b�tina��. Spectatorii au aplaudat politicos, de�i cam nedumerit, laurea�ii (par�ial) nesconta�i �n timp ce se uitau febril �n jur, s� vad� de unde se �ncaseaz� Marele premiu al festivalului, acordat generos publicului �nsu�i de c�tre Ion Lucian, semi-pietreanul (declarat) pre�edinte al juriului.
Apoi a urmat, hors concours, ultimul spectacol, Alex �i Morris, pe textul lui Michael Elkin, adus pe scena TT-ului de „mon�trii sacri“ ai Teatrului Mic, minuna�ii actori care s�nt �tefan Iordache �i Mitic� Popescu, ultimul dintre ei pietrean timp de ani buni, de mult trecu�i.
Indiscutabil, s� vezi acest cuplu de actori, de zeci de ori, poate, verificat �n tot soiul de spectacole �i roluri, este oric�nd un mare privilegiu. Cu at�t mai mult pe scena tot mai provincial� a teatrului nostru. Pentru cine i-a v�zut, �ns�, �n Emigran�ii de Slawomir Mrozek, �n Maestrul �i Margareta �i �n c�te altele, Alex �i Morris a fost mai cur�nd prilej de nostalgii dec�t revela�ie artistic�.
Ei, Actorii, au fost ei �n�i�i, de�i nu te puteai st�p�ni s� nu consta�i o oarecare rutin� �n jocul lor; m-am �ntrebat, f�r� s� g�sesc r�spunsul cert, dac� era rutina spectacolului sau a meseriei. Necazul �ns� a fost c� nu aveau prea mult „loc de-ntors“ �n pies�.
Aceasta, scris�, dac� amintirile nu m� �n�eal�, pentru Walter Matthau �i John Lemon, era o chestie apropiat� de felibrism: povestea a dou� caractere, unul aparent puternic, altul slab, care se �nt�lnesc �i interac�ioneaz�. Urmeaz� o serie de r�sturn�ri de situa�ii provocate de progresul reciprocit��ii, r�sturn�ri de situa�ii materializate ac�ional �n felurite confesiuni care arunc� mereu lumini noi asupra personajelor. Cu O'Neill ajunsese �n pragul sublimului tragic. Dar off-Broadway-ul �i B-movies industries s�nt pline de ele.Vorbesc de felibrism, pentru c� �n State, practic, orice persoan� cu spirit de �ntreprindere va �ncerca s� v�nd� o asemenea poveste (de obicei real�) unui scenarist sau produc�tor. �i mul�i chiar vor reu�i. �i pove�tile vor fi emo�ionante, fiind tocmai „ felii de via��“. Primele zece.
Spectacolul n-a fost „prilej de mari crea�ii actorice�ti“. Nu �ncerca s� fie nimic mai mult dec�t at�t: o pies� de turneu. Trei actori, un decor unic, simplu, un minim de accesorii. �i textul. Care text, bine asezonat de autor sau de un dialoghist profesionist cu ceva replici amuzante sau emo�ionante, va seduce publicul. �n func�ie, desigur, �i de interpretare.
De aceea, la final s-a aplaudat cu mult� c�ldur�, nu valoarea intrinsec� a spectacolului, c�t prezen�a „�n carne �i oase“ la noi acas� a celor doi actori at�t de iubi�i, pe care tot mai rar avem ocazia s�-i vedem �n crea�ii dramatice propriu-zise.
Apoi, publicul de Festival s-a r�sp�ndit pentru ultima oar� �n bezna orei de iarn�.
Obosit, dar fericit c� �nc� o edi�ie s-a �ncheiat. Cu bine!
|