Cu ocazia S�rb�torilor de Paste, autorit�tile locale s� renunte la abuzul de blocare a rotilor la vehicule si s� respecte legea
�n num�rul ziarului Monitorul din data de 5 aprilie a.c., sub titlul „Presedintele Ceahl�ului «blocat» de XDataSoft“, se face trimite la un text de lege care nu exist� �n legislatia �n vigoare. Se spune �n articolul respectiv c� „potrivit legii, autovehiculele care s�nt stationate sau parcate neregulamentar pe domeniul public - spatii verzi, trotuare, carosabil sau �n locurile �n care este interzis� oprirea pot fi blocate“. Blocarea la care se face trimitere, se realizeaz� cu acele dispozitive aplicate la roata fat� a vehiculului, care �n legea �n vigoare se numeste imobilizare. �n primul r�nd, �n Rom�nia nu exist� nici o lege care s� contin� o astfel de prevedere, precum cea citat� mai sus. Prevederea respectiv� se g�sea �n Hot�r�rea de Guvern nr. 147/1992 si a fost abrogat� de OUG 195/ 2002, privind circulatia rutier�, aprobat� prin Legea 49/ 2006. Abrogarea se refer� la cazurile �n care autovehiculele s�nt stationate sau oprite neregulamentar, situatie �n care imobilizarea (prin blocarea rotilor) este total interzis�. Legea, si aici vorbim de lege, respectiv OUG 195/ 2002 republicat�, precizat� cu claritate la articolul 117 c� „imobilizarea autovehiculului nu se aplic� �n cazul station�rii neregulamentare“. De asemenea, Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, republicat�, prevede o dat� �n plus la articolul 216 aliniat 4 c� „imobilizarea unui vehicul este interzis� �n toate locurile unde oprirea sau stationarea este interzis�“ (HG nr. 1391/ 2006). Ratiunea interdictiei bloc�rii rotii �n astfel de cazuri se pare c� scap� autorit�tilor locale, care aprob� acte normativ contrare legii, precum HCL 111/2005. Se pare c� nu este de prisos s� explic�m c� �n conformitate cu Legea (OUG 195/2006 republicat�, articolul 63) „autovehiculul poate fi oprit voluntar, dar nu mai mult de 5 minute, �n dreptul indicatorului Oprirea interzis�“, cu conditia ca �n acest caz s� nu se st�njeneasc� circulatia. Tot conform legii, orice oprire voluntar� care dep�seste 5 minute devine stationare. �n m�sura �n care oprirea �n dreptul indicatorului Stationarea interzis� nu este sanctionat�, rezult� c� si �n raza de actiune a acestui indicativ se poate opri, dar nu mai mult de 5 minute. Toate aceste prevederi derogatorii s�nt drepturi acordate conduc�torilor auto prin lege - si nici o autoritate, prin acte de rang inferior (precum HCL111/ 2005) nu are voie s� atenteze la aceste drepturi. Sanctionarea �nc�lc�rii interdictiei de a opri sau stationa se realizeaz� exclusiv de c�tre politia rutier�, dup� cum stabileste f�r� echivoc Legea respectiv OUG 195/ 2002 republicat�, la articolul 109 aliniatul 1. �n acest context, este limpede pentru orice cititor de limb� rom�n� c� �n constatarea si sanctionarea acestei contraventii nu au ce c�uta primarul si �mputernicitii lui, precum XDataSoft. Si cu at�t mai putin dispozitivele de blocare a rotii. Amenda stabilit� de lege este de 38 lei pl�tit� pe loc politistului si se vars� integral �n bugetul local si nu 50 lei, cum o aplic� mascat �mputernicitul doamnei viceprimar Stoica, respectiv XDataSoft, din care aceasta (firm�) vars� la buget doar 10 lei. Cu ocazia sfintelor s�rb�tori de Pasti, doresc locuitorilor nemteni s� beneficieze din plin de toate drepturile oferite de lege, dreptul de a avea un trai decent, de a se bucura, de a fi s�n�tosi, inclusiv dreptul de a fi respectati de c�tre autorit�tile locale.
|