Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2005
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 29 Octombrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
HISTRIONII: Tudor Tãbãcaru

HISTRIONII: Tudor T�b�caru

S�nt b�ntuit de mult� vreme de ideea de a aduce �n prim planul jurnalistic echipa de actori a Teatrului Tineretului. E adev�rat, ei ies la ramp� cu fiecare reprezenta�ie dar, dincolo de asta, prea pu�in� lume �i mai aduce aminte de ei dup� c�derea cortinei.
�ntr-o lume �n care personajele principale s�nt tot felul de maimu�oi politici mediatiza�i excesiv �i uneori tembel, �ntr-o lume �n care Ca�avencu a devenit vedet� �i Pristanda top model, uit�m c� al�turi de noi, de sufletele noastre, se afl� �i lumea sensibil� �i vulnerabil� a actorilor care �ntruchipeaz� aceste personaje acolo unde este locul lor; �n muzeul spiritului teatral.
Desigur, no�iunea de histrion poate fi socotit� peiorativ� chiar de c�tre protagoni�tii serialului meu dar, socot c� dincolo de sonoritatea, nu �tiu de ce, st�njenitoare, ea exprim�, mai bine dec�t oricare alta esen�a unui har.
�n definitiv, g�ndesc eu, histrionismul �n�eles inteligent poate fi un titlu de noble�e. Pe care �l acord, din inim� �i din suflet, cu toat� considera�ia, actorilor no�tri. Histrionilor.

Du�manul poporului
La prima vedere nu are nimic deosebit. Ba chiar, l-ai putea lua drept un blazat func�ionar de prim�rie, agent fiscal, �ofer de TIR sau taximetrist, profesor de lucru manual sau veterinar nedumerit de efectele gripei aviare asupra b�tlanului de step�. Sau toate acestea la un loc. Pentru c�, de bun� seam�, toate aceste posturi �i-ar putea g�si �ntruchip�ri veridice prin talentul, harul �i minu�ia actorului care, �ntre dou� spectacole sau repeti�ii, zace undeva �n str�funduri.
Tudor T�b�caru este un actor serios, care se respect� �i pe care mi-ar fi greu s�-l v�d f�c�nd reclame stupide, �u�e sau juc�nd �n seriale idioate de tipul „La bloc", s� zicem. �tiu c� �naintea fiec�rui spectacol se plimb� prin scen�, b�iguie fr�nturi de rol �n barb�, construie�te situa�ii �i �mprejur�ri care, de cele mai multe ori, s�nt contrazise �n reprezenta�ie. Dar este felul lui, profesional �i responsabil, de �nc�lzire.
Chiar dac� un u�or accent �i mai tr�deaz� �nc� ob�r�ia de dincolo de Prut, vorbe�te coerent �i are mult umor nativ, �lefuit la o bun� �coal� de actorie.
„Am terminat �n anul 1984 facultatea de actorie de la Institutul de Arte din Chi�in�u. De loc s�nt dintr-o localitate de l�ng� Chi�in�u, un centru raional cum se numea pe atunci, Str�eni."
�mi aduc aminte c� am fost c�ndva pe acolo. Vorbim, prin urmare, ca doi con��rani.
„��i aminte�ti? Vis a vis de casa aia, �coala de muzic�, era Casa Sovietelor. �i chiar �coala fusese �n inten�ie un fel de Cas� a sovietelor. Era nou�. Acolo sus, dac� te-ai uitat atent, era un loc unde urmau s� fie a�ezate portretele lui Lenin, Marx �i Engels."
Asta n-am �tiut, dar e bine c� acum s�nt informat.
„Am f�cut la Moscova doi ani la facultatea de actorie. La noi, la actorie se d�dea examen de admitere din patru �n patru ani. Era statutul republicilor sovietice. Numai ru�ii �i c�teva republici mari, precum Kazahstanul sau Ucraina, f�ceau excep�ie. Nu intrau mai mult de zece - cincisprezece candida�i. Eu am avut noroc �i am luat; din cei trei sute care erau pe un loc."
�tiam eu c� e talentat.
„La Moscova se �nv��a cinci ani, fiinc� un an era considerat drept perioad� de preg�tire, de adaptare. Victor Ciutac �i domnul Apostol, de la Chi�in�u au venit la un examen la Moscova �i pentru c� ei aveau mai multe fete �i nu prea aveau b�ie�i mi-au propus s� fac schimbul cu una din studentele lor. Au fost �i unele promisiuni c� dac� lucrurile merg bine am �ansa s� m� repartizeze la Teatrul Na�ional din capitala Moldovei.
Am fost de acord �i �n vara aceea m-am �i transferat de la Moscova la Chi�in�u unde am terminat facultatea �i am fost luat la fostul Teatru «Pu�kin», actualmente Teatrul Na�ional «Mihai Eminescu».
Am lucrat �apte ani acolo �i �n anii '90, imediat dup� revolu�ie, a venit un oarecare pentru mine pe atunci, domn Zaharia, care c�uta tineri actori. �ncepuser� schimburile astea culturale..."
Podurile de flori... Chermezele... Mama �i masa comun�... Ehe!
„Da. �i pentru actori... �mbun�t��irea limbii rom�ne, cum era problema atunci. Dumnealui a zis c� vrea ni�te actori tineri, pentru c� plecaser� dup� revolu�ie cam mul�i din Piatra. Fostul meu profesor de actorie, Veniamin Apostol era �i pre�edintele UNITEM-ului, Uniunea Oamenilor de Teatru din Moldova. El ne-a propus pe trei dintre noi. Toamna am venit eu, Valeriu Avornic �i Silvia Ciobanu. Dup� un an celorlal�i doi nu li s-a mai prelungit contractul �i am r�mas doar eu. �i-am r�mas �n continuare p�n� �n ziua de azi."
Toat� biografia sa actoriceasc� s-a construit, prin urmare, aici, la Piatra Neam�. Confirm�, cu oarecare vanitate. Despre critic� spune: „Chiar dac� este dureroas� uneori, pentru noi critica nu poate fi dec�t benefic�. Cel mai r�u ne doare c�nd s�ntem ignora�i; c�nd nu avem nici laude, nici critici. Asta ne doare cel mai mult."
�tiu, fiecare actor �i poate fiecare om cunoa�te felul �sta de durere. Cum a ajuns actor? Simplu; pentru c� a�a a vrut.
„Mama mea a fost dus� �n Siberia. Au ridicat-o de acas� pe timpul lui Stalin. S-a �ntors cu p�rin�ii, cu sora �i cu un frate mai mic. Dar a r�mas cu �tampila aceea de «du�man al poporului». Copiii acestei categorii nu aveau dreptul s� mearg� la facult��i de astea, cum ar fi medicina, jurnalistica �i altele. Puteam s� alegem doar �ntre agricultur� �i cultur�. Cum fratele meu voia s� fac� jurnalism a trebuit s� aleag� agricultura. �i ast�zi este inginer agronom. Mai am un frate mai mic dec�t mine cu vreo �aptesprezece ani. E sudor, dar nu lucreaz� nic�ieri c� e d�un�tor s�n�t��ii. Mama ar fi vrut s� fac medicina ca s�-i dau concediu medical, c� se sim�ea r�u. Eu, �n schimb, voiam la teatru. �i acolo am mers."
�i astfel, �n loc de „du�man al poporului" a devenit un fel de „artist al poporului". Cum au fost �nceputurile pietrene?
„Mai greu la �nceput, cu limba, cu accentul... Apoi, pentru mine era o lume str�in�, era altceva. Lini�tea mi-a adus-o domnul Borcia care, odat�, mi-a spus: «Tudore, �tii care e problema? Eu �n�eleg c� tu ai venit aici �i vrei s� tr�ie�ti ca la voi. Dac� vrei s� r�m�i va trebui s� tr�ie�ti ca la noi». �i asta am f�cut dup� aceea. Am jucat peste treizeci de roluri aici, majoritatea principale."
�mi dau seama c�, cel pu�in �n aceast� privin��, e un actor norocos. Parc� intuie�te �i confirm�:
„Eu am avut un mare noroc pentru c�, atunci c�nd am venit aici, �n teatru, m-au preluat, ca s� zic a�a, Ion Musc�, Liviu Timu�, Constantin Ghenescu. Au �inut la mine �i am jucat �n cuplu cu fiecare dintre ei. Dup� ce au plecat Liviu �i Costic� am f�cut cuplu cu Ovidiu Cri�an. Poate v� aminti�i «Roman�io�ii». �i apoi, s� nu uit, cu Traian Grigoriu, Dumnezeu s�-l ierte! «Fason de �nger», «Don Juan»..."
Acum, de cur�nd, cuplul cu Victor Giurescu �n «Volpone». Ei...?
„Problema este c� s�ntem cam de acela�i fel. Adic� facem parte din aceea�i categorie �i este un oarecare pericol de a ne anula reciproc."
M� g�ndesc s�-l �ntreb cum se face c� are pasiunea aceasta a cuplurilor.
�tiu c� are o prieten�, dou� divor�uri �i trei copii la Chi�in�u. Cea de a doua so�ie, profesoar� la Institutul de Art� moldovean, nu a vrut s� schimbe capitala cu Piatra Neam�, a�a c� a ales desp�r�enia. κi exprim� preferin�a pentru cuplurile masculine foarte original: „Eu cred c� e rezultatul educa�iei comuniste care ne-a �nv��at �ncolona�i. Glumesc, evident. �n teatru �mi place s� fac, cum se spune, schimb de mingi cu cineva. A�a am fost educat; s� fac schimb de replici, s� improvizez �n func�ie de un partener, s�-mi exersez spontaneitatea."
Cum vine din partea aceea, puternic influen�at� de buna tradi�ie a �colii ruse�ti de teatru, vreau s� aflu mai multe.
„Eu am crescut pe l�ng� Vahtangov, �coala Sukin. Vahtangovist era ceea ce numim noi ast�zi Meyerhold, �coala reprezent�rii. Erau viziuni diferite asupra actului teatral. Noi ne numeam tr�iri�ti. Vahtangovi�tii lucrau �ntr-un alt stil. Ei nu tr�iau personajul; �l interpretau de aici, de la g�t. Nou�, dimpotriv�, ni se cerea s� intr�m �n pielea personajului. Dac� strigi, eu trebuie s� �n�eleg de ce ai f�cut-o, nu pentru c� vrei tu, pur �i simplu, s� strigi."
�n�eleg c� este un fel de motiva�ie a actului teatral. Iar Tudor T�b�caru este, prin urmare, un produs al �colii stanislavskiene.
„A�a este. �i pentru noi era mult mai u�or s� ne adapt�m, dac� era cazul, la stilul rival. Pentru c� era totu�i o rivalitate."
�i pentru c� a venit vorba despre adaptare, s�nt curios s� aflu cum s-a adaptat la stilul sau, mai bine zis, la stilurile �colii rom�ne�ti de teatru. Era deosebit?
„La �nceput mi s-a p�rut ceva nou �i deosebit. Mi se p�rea mult prea simplu, mult prea u�or. �l suspectam de superficialitate. Acum nu mai percep aceast� diferen��."
�i sugerez s� exemplifice categorisirea moldo-ruseasc� cu stilurile unor colegi.
„Constantin Ghenescu, Cornel Nicoar�, s�nt stanislavskieni; Liviu Timu� era vahtangovist. Oana Albu, Pufi - Dumnezeu s�-l ierte! - erau �n zona Meyerhold."
A�a cum o spune, �ncep s� cred c� �n viziunea lui Tudor, Meyerhold este un soi de eufemism pentru Vahtangov. Dar, dac� ne g�ndim bine, Evgheni Bagrationovici a fost, totu�i, discipol al lui Stanislavski �i al lui Meyerhold, a montat Cehov, Maeterlinck �i Gozzi, �i a �ntemeiat un teatru �nc� din 1913, care din 1926 �i poart� numele.
Revenind la via�a de zi cu zi �in s�-i cunosc p�rerea despre modalitatea de a face bani prin exploatarea harului. Aflu c� cere mult �i, de obicei, nu mai e chemat. Apoi, a�a cum m� a�teptam, detest� improviza�ia total nepreg�tit�. Este un actor care se respect� �i �i cunoa�te pre�ul. Dar cum la noi se obi�nuie�te a se cump�ra ieftin...
�n sf�r�it, m� convinge c� nu accept� orice �i nu ar juca �n ruptul capului �n ceva �n care nu crede �i nu-i intuie�te efectul. �i trage o pild�: „E ca �n bancul acela c�nd, la noi undeva, la C�minul cultural, tovar�ul pre�edinte al colectivei felicit� mul�imea: «V� felicit �i �in s� v� informez c�, datorit� abnega�iei cu care a�i muncit am �ndeplinit �n totalitate planul la toate capitolele. La f�n, la oi, la... �i �n special la br�nz�. Mai mult, constat�m cu bucurie �i vie satisfac�ie c�, de fapt, la br�nz� l-am dep�it.» La care, un b�tr�nel din sal�, total nedumerit �ntreab�: «Bine, bine, tovar�e pre�edinte, dar unde-i br�nza?»“
�l ascult, �l privesc cum gesticuleaz� elocvent, �mi aduc aminte multe din rolurile �n care l-am v�zut �i l-am aplaudat. Nu vrea s� devin� celebru, nu e tentat s� plece �n alt� parte �n c�utarea succesului, nu e animat de ambi�ii sterile. Vrea s� joace teatru; cinstit, corect �i cu profesionalism. A�a cum �i st� bine unui actor. Unui histrion.

Articol afisat de 2319 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective