15 martie - Ziua Mondial� a protectiei consumatorilor
• la nivel local, s�rb�toarea va fi marcat� printr-un simpozion organizat de conducerea OJPC Neamt, la sediul institutiei Patronii si administratorii firmelor nemtene, dar si nemtenii interesati s�nt invitati ast�zi, de la ora 10, s� participe, la sediul Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Neamt, la un simpozion organizat de conducerea institutiei. Cu acest prilej, vor fi discutate nout�tile �n acest domeniu si va fi s�rb�torit�, si la nivel local, Ziua Mondial� a protectiei consumatorilor.
�n judetul Neamt, ca de altfel �n toat� tara, a fost �nfiintat� o institutie care s� apere interesele consumatorilor �n 1992, la scurt timp dup� ce a fost adoptat cadrul legal de baz� �n acest domeniu, Ordonanta 21. Ulterior, aceasta a fost modificat� si completat� cu alte acte normative privind protectia consumatorilor. Ordonanta 21/1992 este considerat� piatra de temelie a acestui domeniu, care consacr� si drepturile de baz� ale consumatorilor - dreptul la protectia vietii, a s�n�t�tii, a securit�tii, dreptul la protectia intereselor economice, dreptul la informare, la educare, dreptul de acces ne�ngr�dit la pietele de produse si servicii, dreptul la desp�gubire, dreptul la reprezentare. 15 martie 1962 reprezint� momentul istoric al nasterii misc�rii mondiale privind protectia consumatorilor. Atunci, John Fitzgerald Kennedy, presedintele Statelor Unite ale Americii, rostea c�tre Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, sustin�nd existenta a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat si de a alege produse si servicii.
Organizatia International� a Uniunilor de Consumatori a declarat aceast� zi ,,Ziua Mondial� a consumatorilor”, iar Organizatia Natiunilor Unite a adoptat, �n 1985, rezolutia cu titlul „Principiile directoare pentru protectia consumatorilor“.
Pentru promovarea intereselor consumatorilor si asigurarea unui nivel de protectie a acestora, Uniunea European� contribuie la protejarea s�n�t�tii, securit�tii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si la promovarea dreptului acestora la informare, la educare si la organizare, �n vederea ap�r�rii intereselor lor.
Astfel, pentru anul 2007, conducerea Autorit�tii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) �si propune ca m�suri pentru cresterea nivelului de protectie a consumatorilor m�rirea sigurantei alimentare prin efectuarea de controale de conformitate, urm�rirea modului de comercializare, etichetare, prezentare si publicitate, �mbun�t�tirea calit�tii serviciilor, a sistemului de transmitere si urm�rire a sesiz�rilor si reclamatiilor, precum si mentinerea unui parteneriat de �ncredere �ntre ANPC si consumatori, astfel �nc�t acestia s� fie protejati c�t mai mult.
Conducerea ANPC mai are �n vedere, pentru acest an, o nou� legislatie, �n conformitate cu noua directiv� european�, care s� sanctioneze si s� elimine practicile comerciale incorecte, consolidarea parteneriatului public-privat pentru un mediu de afaceri s�n�tos, implementarea unui nou sistem de cooperare transfrontalier� cu institutiile similare din statele UE, pentru o mai bun� protejare a consumatorilor din Rom�nia.
|